středa 2. července 2014

Baba, Bombina, Bufo a letadlo

Letadlo na odpočívadle u Mladé Boleslavi, jo
"Já jsem se chtěl už kolikrát podívat na to letadlo, když je teď zase otevřený. Jenže na to vždycky nějak zapomenu. Ono je tam takový schovaný, a já si na to vzpomenu, když už je pozdě. Tak až zas pojedu na Liberec, musím na to myslet a dát si pozor, abych včas odbočil," říkal známý z Prahy, když přišla nějak řeč na letadlo na odpočívadle u Mladé Boleslavi, respektive u Kosmonos a Bakova nad Jizerou či také Chudoples.
Tak mi dal ten známý do hlavy myšlenku, že bych se tam také mohla zastavit. Podívat se, jak to v letadle po novu vypadá. Kdysi jsem tam sice už byla, ale to jsem byla ještě malá a už si to moc nepamatuji.
Po několikáté cestě z Prahy se mi to tedy podařilo - za prvé si vzpomenout, že jsem se tam chtěla podívat, a za druhé také včas zareagovat a odbočit. Ono je to tam opravdu nešikovně označené, člověk to zjistí na poslední chvíli.
Říkala jsem si, že to tam asi bude vyšší cenové skupiny, ale chtěla jsem dovnitř alespoň nahlédnout. Leč překvapení pro mě bylo, že to vlastně žádná restaurace není, ale jen takové občerstvení v letadle, kde si můžete dát třeba kebab a točenou kofolu. No vlastně je tam podobný sortiment jako u benzinek, jen ten benzin tam není. A také tam mají dobrou zmrzlinu.
Ale co mě upoutalo ještě víc, byla nedaleká příroda. Popošla jsem kousek k ní a narazila na informační tabuli, která sdělovala kolemjdoucím, že se nacházejí na úpatí vrchu Baba, že je to zvláště chráněné území a že se tam vyskytuje vzácná fauna a flora. Trochu jsem se zastyděla, že pocházím z tohoto kraje a Babu jsem nikdy svou návštěvou nepoctila. (Vlastně jsem si vzpomněla, že jsme tam snad jednou šli se školou, ale já byla zrovna nemocná. No prostě pech.) Ona ta Baba není jen takový nějaký vrch, ale přímo souvrší tvořené třemi vrcholy - Babou, Dědkem a Brejlovem. Nejlepší výhled je prý z Dědka - na Pojizeří, Český ráj, Ještědsko-kozákovský hřbet. A na Brejlově má být nějaká osada z 18. století. Tak to píšou na Wikipedii. A z té informační tabule jsem se ještě dozvěděla, že tam žije například Bombina bombina či Bufo bufo. Si to představte, takoví vzácní obyvatelé! I když upřímně - Bufo bufo je latinský název pro ropuchu obecnou, a jedna taková ropucha žije třeba i v mém sousedství. Nevím, jestli je přímo obecná, tedy jestli se jmenuje Bufo bufo nebo jen Bufo, ale nefalšovaná je. Bydlí pod kamenem v zahrádce a vloni v létě jsme navázaly přátelský vztah. Já jsem se na ni už druhým rokem chodila vždycky dívat, jestli tam pořád je, dívala jsem se na ni, prohlížela a pohlížela jí do očí. Někdy dlela před svým obydlím a někdy byla schovaná uvnitř. Ale i když byla uvnitř, tak jsem na ni dohlédla. A jednou, když jsme grilovali, tak poté, když jsem už v noci všechno uklízela do kůlny, tak ona vám přišla k té kůlně a zrovna si sedla doprostřed cesty. Já tedy, ne že bych se jí nějak bála, ale ona mi přišla taková nějaká veliká, a tak jsem si říkala, kdybych ji překročila a ona zrovna vyskočila, že by to třeba bylo nepříjemné, a tak jsem ji poprosila (v myšlenkách - já jsem totiž o tom četla, že se dá dorozumívat i myšlenkami - četla jsem takový starý příběh o jedné selce, která nechtěla pořád křičet na svoji čeládku, tak vždycky k někomu vyslala myšlenku jako třeba: "Antoníne, přijď okamžitě ke mně." A Antonín přišel. Já jsem to pak taky zkoušela se svými dětmi, protože jsem na ně nechtěla také pořád křičet. Vyslala jsem na ně třeba: "Okamžitě přestaňte!" Ale já se asi ještě neumím správně koncentrovat, takže zatím to bylo bez úspěchu. Ovšem ta ropucha mě vyslyšela!), takže jsem ji tedy poprosila, aby šla na stranu, že potřebuju mít u dveří prostor. A ona opravdu odlezla. Tak jsem z toho měla radost a můj vztah k ní se tehdy prohloubil. A to jsem ani netušila, o jak vzácného tvora vlastně jde.

Takže kdybyste nevěděli, kam o prázdninách vyrazit na výlet, zkuste Babu. Kromě vzácného Bufa bufa byste tam mohli zahlédnout také jistě ne o méně vzácnou Bombinu bombinu, což je zase kuňka obecná, a spoustu dalších chráněných živočichů i rostlin. Informační tabule Vám tam všechno poví.
A pak se můžete zastavit také u letadla - starého Iljušina, nahlédnout do jeho útrob a dát si tam u stolečku s kulatým okénkem třeba nějaké občerstvení. JO

Žádné komentáře:

Okomentovat

Co Vy na to?