čtvrtek 20. února 2014

"Mi může bejt všecko ukradený!"

„Tak nám pěkně ten svět zhrubnul
   aneb
… mi může bejt všecko ukradený!“

Tak nám pěkně ten svět zhrubnul, že. Stačí se projít například po ,autobusáku´, když přijiždí či odjíždí omladina. A nejde ani tak o kluky, ale zkuste chvíli postát vedle hloučku děvčat, tedy pardon – holek, děvče je slovo staromódní a neužívá se. Že je něco v „pí..“, to je z těch slov snad ještě to nejslušnější. A to jsou vlastně již středoškoláci … pardon, …ačky, ono však stačí poslouchat i děcka ještě školou povinná, ten slovník je prakticky stejný, jen těch cigaret v puse je přece jen o něco méně. A nakonec, to slovo dnes používají, jak jsem si všimnul, již i „dospěláci“.

„Ani se nedivím…“ – na to známá a hned přidává, že stačí přece poslech rádia, zvláště ty stanice soukromé, to je opravdu příklad pro všechny … no a nejchytlavější přeci jsou, … no … kdo? … „děti, přece, mladí!“ – dodává. Má svatou pravdu, vždyť i na vlnách „veřejnoprávních“, tedy na stanicích Českého rozhlasu, se to, když ne přímo vulgarismy, tak alespoň „nehezkou“ češtinou jen hemží, a špatný jazyk mají bohužel i tzv. profesionálové - snad je to tím, že dnes z redaktorů se převtělili na moderátory a musí mluvit o překot, aby stihli … co vlastně stíhají, kam s tou mluvou chvátají, ví to někdo?

„No jo, to víte, je jiná doba…“- na to ta známá. Je, jo to je. Ale že by mluva kvůli tomu, že máme počítače, tablety, mobily, měla zhrubnout, to se mi nechce věřit, tady přímou úměru odmítám. Zajímavé však je, jak se zhrubnutím řeči přišlo na druhé straně k zdrobňování … až „podlézání“ … chce se říci. Jen si přečtěte jídelní lístek, kdepak guláš s HK (houskovým knedlíkem), s BK (bramborovým…) atd. Dnes je to samý „gulášek, knedlíček, kuřátko, bramboráček“.  Ne, nejsem škarohlíd, jen se divím … na jedné straně nemáme učně, jen studenty, na straně druhé jsme udivení, že nemáme řemeslníky. Neodebíráme elektřinu, ale „silovou elektřinu“ … ha … ví někdo, co to je? Já ode dneška ano, nechal jsem si to vysvětlit … to je to, co jsme odebírali dříve, tedy „elektřina“ ale bez těch různých poplatků za elektroměr, hlavní jistič a co já vím co ještě všechno, co dříve nebývalo.. A neodebíráme od Elektropodniků, od Elektráren, ale od „ČEZ Distributora“ ale pozor, platíme „ČEZu Dodavateli“, nebo snad „ČEZu prodejci“ … vidíte, už to zase pletu, jak je to jednoduché!!! „Proč asi?“ – se ptám.

Tak jsem se nějak rozepsal, že, ale co, skočím na „řízeček s brambůrkem nebo kašičkou“ … také mám rád se „salátkem“, k tomu si dám „pivečko“ a nacpu si „bříško“, kouknu na „telku“, jak to „Gabča" odstřílí, a … “dopr.ýlky!!!“ … mi může bejt přece  všecko ukradený, je přece jiná doba.

 MW 


1 komentář:

Co Vy na to?