neděle 17. listopadu 2013

Mini interview mit Johann Amos Comenius zum 17. November

Dvě výročí bychom si měli připomenout. Jedno je snad jasné, to je to dnešní - 17. listopad, a jedno možná tak jasné není, ale vzpomenout bychom ho mohli. 15. listopadu tomu bylo 343 let, co se do věčných zahrad Božích odebral Jan Amos Komenský.
Není to zas tak dlouhá doba, nezdá se vám? Nějaká tři století, co to je? Ale mnohé se změnilo. Jak by asi český velikán reagoval na technický pokrok, objevy a vůbec na lidskou společnost? Mě by to velice zajímalo. A vás? Co takhle s ním udělat minirozhovor? Duše jsou přece věčné, určitě někde je a navázat spojení snad nebude tak těžké...

Dnes si připomínáme 24 let od české Sametové revoluce. Pane Komenský, co byste k tomu řekl?
Od doby mého pobytu na Zemi se mnohé změnilo. Mám radost z vědeckého poznávání, z lidské otevřenosti a volnosti. Jsem nadšen vynálezy a vůbec technickým pokrokem. Člověk může plně rozvinout veškerý svůj potenciál. V Čechách ho již nic nebrzdí.
Hodně lidí je ale nespokojených s vývojem v naší společnosti.
Neuvědomují si, že každý přispívá svým dílem. Ať si každý sáhne do svědomí. Nečekali, že lepší časy přijdou samy? Můj národ měl vždy dobré vzdělance, ale také znamenitě vynikal nečinností a malátnosti. Zahálka je hrobem člověka zaživa. Ať každý dělá to, co sám může, a ať to nečeká od jiných. Všichni na jednom jevišti velikého světa stojíme, a cokoliv se tu koná, všech se týče. Ať si nikdo nemyslí, že je bezvýznamný. Každý ovlivňuje svými myšlenkami, slovy a skutky dění nejen národní, ale i celosvětové. Každý přispívá svým dílem.
Co říkáte současnému školství?
Naše české hledá stále nové cesty, přitom všechno jsem již uvedl. Jen kdyby mě čeští pedagogové lépe chápali, školství by kvetlo.
Děkuji za rozhovor a za čas. 
Za málo.

El


Žádné komentáře:

Okomentovat

Co Vy na to?