neděle 24. listopadu 2013

O souslovích a souvislostech

Sousloví
… a jak to souvisí s milováním

To je jasné, že, to se ani vysvětlovat nemusí. Dvě či více slov – „sousloví“. Hledal jsem „túhle“ (nebo tůhle) výraz vhodný k označení více oken pohromadě a došel až … věřte nevěřte, k „souokní“. Jako dvě a více oken dobrý, né. Pomohl jsem si, to víte, odvodil jsem: může-li existovat „soukolí“, „soustrojí“, známe i „soupaží“, apod., proč tedy né souokní? Ale myšlenky mi letí dál. Udělal jsem kdysi krásnou fotografii – dvě duhy najednou. Tedy, napadá mne okamžitě, „souduží“, a dál … dvě a více duší – „souduší“, pak, je-li více soudruhů „soudruží“ a nakonec ještě „soustruží“, ale to ne jako činnost na soustruhu, obrábění … tedy sloveso, ale jako dva a více soustruhů vedle sebe.

Pak tedy obyčejný „souhlas“ není již jen pouhé přitakání, ale také dva a více hlasů vedle sebe, ale to je pak spíše „akord“, že?! No jo, ale to jenom, když ty hlasy navzájem ladí, třeba při sborovém zpěvu, ale neladí-li, hmmm, tak akord raději né, ale, příkladně při fotbalu pak tisíce hlasů z tribuny – také to leckdy neladí - „souhlasem“ v tomto smyslu slova opravdu býti mohou. 

Nebo „soukromí“? … analogicky tedy musí existovat i kromí, nebo kroma, a těch je-li povíce, vychází nám již to zmíněné soukromí. Divné to slovo – kromí … kroma, ale stačí vyhledavač a těch firem, co se jmenuje KROMA, no … pohledat. Také auto jsem našel … FIAT-Croma. Tak vidíte, „soukromí“ může v přeneseném slova smyslu znamenat tedy i „souautí“ určitého typu vozidel, či „soufirmí“.

A myšlenky letí dál. Třeba židle a „soužidlí“, … postel … pak máme „soupostelí“, nemusíme už říkat „manželské postele“ ale stačí slovo jedno. Však manželským postelím se též říká manželské lože, že! … a …  nežli jedno, tedy dvě a více loží vedle sebe je … ano, správně, … ale né, žádné sloveso vyjadřující úkon lásky, milování, kdepák, ale zase jen obyčejné podstatné jméno, tedy „souloží“. Jistě jistě, ve smyslu slovesa to je něco jiného, byť s manželským „soupostelím“ to má rozhodně co do činění, ale o té činnosti dnes psát jsem opravdu nechtěl.

Listopad 2013  Milan Brož

Žádné komentáře:

Okomentovat

Co Vy na to?